Knjigovodstveno praćenje automobila

Knjigovodstveno praćenje vozila

Automobili se u računovodstvu smatraju dugotrajnom imovinom i njihovo postupanje, praćenje i knjiženje je propisano Hrvatskim standardom financijskog izvješćivanja 6 – Dugotrajna imovina i Međunarodnim standardom financijskog izvješćivanja 16 – Nekretnine, postrojenja i oprema, osobna vozila i ostala dugotrajna materijalna imovina.

Prema navedenim standardima u trošak nabave koji se početno priznaje uključuje kupovnu cijenu uz nepovratne poreze i eventualne troškove uvoza od kojih se oduzimaju eventualni trgovački popusti, te svi troškovi dostave automobila ukoliko ih je bilo. Osim navedenog, u početnu vrijednost ulaze i početno procjenjeni troškovi prilagođavanja prostora u kojem je imovina smještena, za koje obveza nastaje kad je automobil nabavljen ili kao posljedica korištenja automobila tijekom određenog razdoblja.

Prilikom kupnje osobnog automobila obračunavaju je pretporez i poseban porez na motorna vozila. Dok je poseban porez na motorna vozila nepovratan, na pretporez obveznik ima pravo na odbitak od 50% u slučaju kada se radi o osobnom vozilu, a čak 100% ukoliko je automobil nabavljen u svrhu obavljanja osnovne djelatnosti poduzetnika kao što su prijevoz putnika, iznajmljivanje i slično. Pretporez je također moguće odbiti u stopostotnom iznosu u slučaju kada je vozilo namjenjeno za daljnju prodaju ili ako se radi o teretnom vozilu do 3,5 tone koje spada u kategoriju Carinske tarife 8703 – prema kojoj nije predmet oporezivanja prema posebnom propisu o posebnom porezu na motorna vozila. Također, vozila s elektromotorom koja se pokreću isključivo na električni pogon, vozila koja ne proizvode emisiju ugljičnog dioksida i vozila starija od trideset godina koja su klasificirana kao oldtimeri nisu predmet oporezivanja.

Posebni porez na motorna vozila obavezna je plaćati svaka pravna i fizička osoba koja stječe motorno vozilo radi uporabe na cestama Republike Hrvatske, pa je tako prilikom uvoza svako takvo vozilo obavezno prijaviti nadležnom carinskom uredu. Način obračuna navedenog poreza ovisi o klasifikaciji vozila u smislu je li vozilo novo ili rabljeno i je li kupljeno u tuzemstvu ili inozemstvu. Novim vozilom se smatra svako vozilo koje prilikom uvoza u Republiku Hrvatsku nije registrirano, dok se rabljenim vozilom smatra svako vozilo koje nije novo. Prilikom kupnje, prije izdavanja računa za kupnju motornog vozila koje je namjenjeno za uporabu na cestama Republike Hrvatske, trgovac je obavezan u ime i za račun kupca obračunati posebni porez na motorna vozila i uplatiti ga najkasnije do 15. dana tekućeg mjeseca za prethodni kalendarski mjesec. Također, račun koji trgovac izdaje mora sadržavati naznaku da je navedeni porez obračunat po čl.9.st.1.Zakona o PPMV-u. U slučaju kupnje rabljenog vozila na koja je već bio plaćen poseban porez na motorna vozila, kupac je obavezan platiti upravnu pristrojbu za stjecanje motornih vozila u Republici Hrvatskoj koja se uplaćuje u stanici za tehnički pregled i registraciju motornih vozila.

U slučaju korištenja automobila preko financijskog leasinga, u početnom razdoblju ga je potrebno u bilanci priznati kao imovinu i obvezu po fer vrijednosti najma ili po tekućoj vrijednosti minimalnih plaćanja ugovorenog najma. Ukoliko se automobil koristi putem operativnog leasinga, najmoprimac knjiži iznos ugovorenog najma kao rashod razdoblja za svaki period na koji je rata najma ugovorena. Razlika između dvije navedene vrste leasinga je što se u slučaju financijskog leasinga na najmoprimca prenose svi rizici vezani uz korištenje imovine u leasingu, jer nakon isplate zadnje rate navedena imovina prelazi u vlasništvo najmoprimca. Operativni leasing sličniji najmu i zato se ne prenose svi rizici vezani uz korištenje imovine u leasingu.  

Ukoliko se na osnovi korištenja osobnih vozila ne utvrđuje plaća zaposlenih osoba, većina troškova koji nastaju prilikom korištenja vozila porezno su nepriznati 50% što znači da se osnovica poreza na dobit uvečava za iznos navedenog postotka. Također, postoje troškovi koji se priznaju u cijelosti, a to su kamate povezane s nabavom vozila, troškovi osiguranja i ostale naknade i pristrojbe uključujući i plaćeni porez na cestovna motorna vozila.

Trošak amortizacije se isto priznaje 50% prilikom računanja osnovice poreza na dobit osim u slučajevima kad se vozilo koristi za obavljanje primarne djelatnosti poduzetnika. Amortizacija za sva vozila čija je nabavna vrijednost veća od 400 000,00kn se ne može se priznati kao kao porezno priznati trošak za iznos koji premašuje 400 000,00kn. Godišnja stopa amortizacije za službene automobile propisana je na 20% što određuje rok trajanja otpisa na 5 godina. Maksimalno porezno dopustivo uvečanje stope amortizacije iznosi 40% što poduzetniku dozvoljava da otpiše vozilo za dvije i pol godine.  

Slučajeve u kojima se službeni automobil koristi u privatne svrhe potrebno je pratiti i knjižiti kao primitak u naravi na koji se obračunavaju porezi i doprinosi kada se radi o zaposlenicima. Navedeni primitak u naravi se obračunava na mjesečnoj razini za mjesece i kojima je radnik koristio službeno vozilo u privatne svrhe. Ako službeno vozilo u privatne svrhe koriste vlasnici koji nisu zaposleni u društvu to se smatra dohotkom od kapitala.  

Za sve dodatne knjigovodstvene informacije o navedenoj temi, slobodno nam se obratite na: [email protected]

Ova stranica koristi kolačiće kako bismo poboljšali Vaše korisničko iskustvo.